Etický kodex
- dodržování lidských práv a důstojnosti
- respektování jedinečnosti každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti
- zachování a rozvoj svobodného rozhodování klienta
- respektování individuálních potřeb klienta, ochrana práv klientů, neomezování osobní svobody
- uplatňování vlídného, ochotného, přátelského přístupu s úctou a empatií
- vedení jednání s trpělivostí, vřelostí, srdečností
- navozování pocitu bezpečí, vzájemné důvěry
- chránění klientova práva na soukromí
- podporování návaznosti na další dostupné zdroje a spolupráce s rodinou
- upřednostňování své profesionální odpovědnosti před svými soukromými zájmy
- udržování své osobní odborné a profesionální úrovně
- pracovat jako člen týmu
Výklad základních etických zásad
Ve vztahu ke klientovi pracovník organizace:
- pomáhá se stejným úsilím a bez jakékoliv formy diskriminace všem klientům, při žádné formě diskriminace nespolupracuje a neúčastní se jí
- pracuje tak, aby byl klient spokojen
- s každým klientem jedná jako s jedinečnou osobností
- ctí různorodost, odlišné kultury, hodnoty a individuální názory
- chrání klientovo právo na soukromí, důstojnost a důvěrnost jeho sdělení, umí klientovi vysvětlit postupy organizace při ochraně jeho osobních dat a ochraně práv klientů
- pomáhá řešit i jiné záležitosti a problémy klienta týkající se jiné složky jeho života
- hledá možnosti, jak zapojit klienty do procesu řešení jejich problémů a podporuje jejich nezávislost
- ctí právo klienta na podstoupení rizika, pomáhá ho rozeznat a zvládnout možná nebezpečí, učiní vše potřebné k minimalizaci těchto rizik
- dbá, aby klienti obdrželi všechny služby a dávky sociálního zabezpečení, na které mají nárok, poučí klienty o povinnostech, které vyplývají z takto poskytnutých služeb a dávek) např. příspěvek na péči, přidělení chráněného bytu, dávky pro těžce zdravotně postižené apod.)
- pomáhá klientům s předkládáním stížností na službu a stížnosti chápe jako prostředek ke zlepšení kvality služby, podílí se na jejich řešení se vší vážností
- podnikne všechny kroky k tomu, aby bylo zabráněno nebezpečnému, hrubému nebo diskriminujícímu chování vůči klientům i mezi klienty samotnými
- nepřijímá žádné soukromé finanční, movité a nemovité dary
- nepřijímá žádné dary pro organizaci
- nezneužívá moci, která plyne z výkonu služby a práce s klienty
- nevytváří s klienty nepatřičné vztahy
- jedná přímo, přesně přiměřeně a otevřeně
- je spolehlivý, odpovědný a neovlivnitelný
Ve vztahu ke svému zaměstnavateli pracovník organizace:
- odpovědně plní své povinnosti vyplývající ze závazku ke svému zaměstnavateli
- pravdivě informuje o poslání organizace, typech poskytovaných služeb a kontaktní osobě organizace
- poskytuje dobré a kvalitní služby tak, aby o ně byl zájem
- spoluvytváří pracovní postupy a zásady
- upozorňuje zaměstnavatele na potíže, které mohou zabraňovat v poskytování služby
- dodržuje bezpečnostní a zdravotní předpisy
- chová se v práci i mimo ni způsobem nezpochybňujícím způsobilost pracovat v sociálních službách
- respektuje znalosti a zkušenosti svých kolegů, respektuje odlišnost názorů
- kritické podmínky vyjadřuje na vhodném místě a vhodným způsobem
- informuje zaměstnavatele o osobních problémech, které by mohly být překážkou v řádném výkonu služby
- vyhledá pomoc zaměstnavatele, pokud není schopen danou práci vykonávat
- dává přednost profesionální odpovědnosti před svými soukromými zájmy
Ve vztahu ke svému povolání a odbornosti pracovník organizace:
- dbá na udržení a zvyšování prestiže svého povolání
- neustále se snaží o udržení a zvýšení odborné úrovně sociální práce s uplatňováním nových přístupů a metod
- je zodpovědný za své soustavné celoživotní vzdělávání a výcvik, což je základ pro udržení stanovené úrovně odborné práce a schopnosti řešit etické problémy a rozpory
- pro svůj odborný růst využívá znalosti a dovednosti svých kolegů a jiných odborníků, naopak své znalosti a dovednosti předává ostatním
- spolupracuje s pracovníky jiných zařízení
Ve vztahu ke kolegům pracovník organizace:
- chápe, že dobré a kvalitní služby lze poskytovat pouze v týmu
- ke svým kolegům se chová slušně, vstřícně, ochotně
- nezatajuje důležité informace k výkonu služby
- netoleruje kolegovi špatnou práci
- na kvalitě se podílí celý tým a prestiž organizace nese celý tým
- jedná a myslí pozitivně, na pracovišti navozuje přátelskou atmosféru
- pro všechny konfliktní situace hledá pozitivní řešení
- poučí se z chyb svých i svých kolegů
Staňte se i Vy součástí našeho příběhu
Podpořit naši činnost můžete několika způsoby
Formulář Potvrzení o daru ZDE
Kontaktní údaje
RUAH o.p.s.
Křižíkova 2158, 256 01 Benešov
info@ruah.cz